zondag 26 april 2015

Het is geel en groen.

In april zijn ze er weer( ook in de gazon)opvallend aanwezig met hun knalgele bloemen , de paardenbloemen

De paardenbloemen zijn leveranciers van gratis voedsel, een echte delicatessen waarvoor je in een natuurwinkel veel geld betaalt.

Een een ideetje
paardenbloemenjam.(gisteren de voorbereidingen en vandaag afgemaakt)

Benodigdheden
365 bloemen zonder steeltjes, het mogen er wat(10) meer of minder zijn.

Pluk de bloemen op een zonnige dag als ze wijd open staan en de dauw opgedroogd is.
een kg geleersuiker per liter sap
een sinaasappel en citroen
een neteldoel of los geweven keukenhanddoek
een vergiet of zeef

Doe de bloemen in een kom zonder ze te wassen of te spoelen,

anders verwijder je een deel van het stuifmeel,en het is het stuifmeel dat de meeste smaak geeft .Overgiet de bloemen met kokend water ,zodat ze net onder staan, snij de sinaasappel en citroen in dunne schijfjes en doe ze bij de bloemen. Laat alles nu een dag en een nacht trekken.
Maak een keukenhanddoek/neteldoek nat, wring uit en leg hem in een vergiet/zeef. giet het paardenbloemenmengel in de zeef en vang het vocht op. Als alles goed is uitgelekt het laatste vocht door wringen uit de bloemen persen, dit laatste vocht is troebeler en donker maar bevat het meeste smaak en aroma.
Meet het sap en doe het dan in een ruime pot, meng met de geleersuiker (1kg suiker op 1 liter sap) en breng roerend aan de kook. Laat vier minuten borrelend koken, zet van het vuur, blijf nog een paar minuten roeren.
Vul de schone potjes en sluit onmiddellijk af met een deksel, zet even onderste
boven.
Moest de jam toch lopend blijven heb je dan een lekker drinksiroop :-)

3 opmerkingen:

  1. en er staan er massa's overal ! Het is het moment van de paardenbloemen. In mijn tuin verwens ik ze als ze zo overal opduiken in het gazon. Ik ga er wel dagelijks plukken in de omgeving voor het konijn van de buren! Ik zal dat recept toch eens moeten uitproberen,lijkt me wel lekker!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. lijkt me heel erg lekker, en supergezond:-)
    maar wel ook een paar bloemetjes laten staan voor de bijtjes hé:-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ben nu eigenlijk heel benieuwd naar de smaak maar verdorie, toch veel werk :-) Ik zie er geen doen aan :-)

    BeantwoordenVerwijderen